מג'דרה

בין הדגלים והאירועים ההיסטוריים המשותפים, השפה והערכים הלאומיים, המאפיינים הגיאוגרפיים והפוליטיים, אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שהופכים תרבות למה שהיא הם מתכונים מסורתיים. מתכונים המלווים את השתלשלות ההיסטוריה מעצבים את החברה ואת ההעדפות הקולינאריות שלה, מתפתחים עם הטכנולוגיה ומקבלים תפניות מעניינות בכל פעם שמגיעה עלייה חדשה, נחתם הסכם שלום או נפתחים גבולות סחר.

אם תחשבו על זה, כל מתכון מסורתי תרבותי משקף לא רק את הטעמים שהוא מביא אתו ואת הגידולים המקומיים באזור בו הוא התפתח, אלא לא פחות מזה, גם את התהפוכות הפוליטיות והמהפכות החברתיות, השינויים הדמוגרפיים וההתפתחויות הטכנולוגיות שהביאו את התרבות למה שהיא היום.

כשהטעם עובר בגנים

אתם מגיעים הביתה לארוחת שישי, מדלגים על כל הנימוסים המיותרים ומחכים לחלק העיקרי של המפגש: האוכל המשגע של אמא. אין תחושה המשתווה לרוגע ולחמימות הממלאים את הלב והקיבה בזכות מאכלים ביתיים. הרגע בו המנה הקבועה מוגשת לשולחן ומביאה אתה טעם של בית, אין שום דבר שיכול להיות טוב יותר. לא ברור מה הביצה ומה התרנגולת: האם הטעמים המשגעים של המתכונים הללו הם שהפכו אותם לאלמותיים? או שמא העובדה שמדובר במאכלים שחיים במטבח המשפחתי עוד הרבה לפני שאנחנו נולדנו, היא זו שהפכה אותם לכאלה טעימים ואהובים? סקרנו מספר מתכונים שאי אפשר לשכוח:

אצל הפרסים – גונדי

הגונדי הוא המתכון הפרסי המסורתי הנצחי שעובר דורות רבים, עוד הרבה לפני שישראל הייתה ישראל. גם היום, מהווה הגונדי את אחד המאכלים העיקריים במטבח הפרסי. וכמובן, אי אפשר להתעלם מהאורז הפרסי שייסד מטבחים בינלאומיים והפך להיות שם דבר ברחבי העולם.
הלטקעס המפורסמות של סבתא

לטקעס, לביבות תפוחי אדמה המלוות את חג החנוכה ומעלות ריחות מפתים של ילדות, הן חוויה מלאת חושים – הריחות המתפשטים באף והטעמים הממלאים את הפה עם כל נגיסה – הופכים את חג החנוכה לחג מואר, אבל בעיקר מעורר תיאבון.

חריימה – התענוג הטריפוליטאי. או הטוניסאי? אתם תחליטו

חריימה, או בתרגום לעברית, קציצות דגים, הוא אחד המתכונים האהובים ביותר במטבח הטריפוליטאי. יש לו כמה ורסיות משתנות אבל הבסיס דומה: קציצות דגים ברוטב עגבניות חריף – חריף וטעים – טעים. אלו שהיו נוהגים לאכול חריימה בילדותם באופן קבוע, טוענים כי הם מכורים לטעם ויכולים להבחין בין חריימה אמיתי (כלומר, כזה שאמא שלהם הכינה) ובין חריימה מזויף (כל דבר אחר). אמנם, כל אחת מהגרסאות של החריימה קצת שונה אבל כולן מחוללות את אותה השפעה ממכרת וממסטלת שגורמת לגוף לחוש כבדות ולמחשבות להתערפל עד שכל מה שאפשר לעשות הוא לזלוג לתוך שינה מענגת.

מג'דרה – כאן, שם ובכל מקום

המג'דרה, מאכל המבוסס על שילוב של עדשים ואורז, חיטה, בורגול או פריקי, הוא בין המתכונים המוכרים והידועים באזור הים התיכון. ולמה? כי כל עדה טוענת כי הוא הגיע ממנה במקור. הסורים, המצרים, הלבנונים, העיראקים ואפילו האתיופים – מציעים גרסאות שונות למאכל הממכר הזה. היתרון המשמעותי והבלתי מבוטל של המג'דרה הוא הרכיבים התזונתיים שהיא מביאה אתה, כאלו שנותנים boost למערכת החיסונית של הגוף.
ישנם מתכונים טובים ורבים נוספים שהולכים איתנו לכל מקום, משאירים זיכרון מתוק של חוויה בלתי נשכחת. ואם יש משהו אחד שאנחנו בוודאות יכולים להעביר לילדים שלנו, הם מתכונים משכרים של המטבח של אמא. אז מה תבשלו היום?